Ambassadeur in the spotlight

Lies ter Stal | Duchatteau

 

Interview door: Ferry

 

Via Renske Sak-Vergeer, die jullie misschien van de Dag van het Werkplezier kennen, word ik in contact gebracht met Lies, eigenaresse van het re-integratie- en outplacementbureau Duchatteau. Tijdens ons eerste telefoongesprek valt me de speelsheid en de humor op waarmee Lies me te woord staat: ‘wil je alleen met mij een afspraak of wil je liever aansluiten bij ons maandagochtendoverleg? Dan is iedereen aanwezig en kun je gelijk de hele bende ontmoeten’. Dat laat ik me geen 2e keer zeggen en zo gebeurt het dat ik op een maandagochtend ineens aan tafel zit bij 6 dames. Als ik nu geen wens mag doen, dan weet ik het ook niet meer…;-)

Verbinden vanuit kwetsbaarheid

 

We besluiten een voorstelrondje te doen maar al gauw wordt duidelijk dat dit geen gewoon voorstelrondje is. Stuk voor stuk zijn de coaches enorm open over de weg die ze hebben bewandeld om werk te doen dat hen vervult en energie geeft. Ze vertellen allemaal over hoe ze zelf, op ieder hun eigen wijze, tegen de lamp zijn gelopen en hoe ze uiteindelijk in staat zijn geweest om van deze situatie hun kracht te maken. Ik merk dat mijn aandacht bij geen enkel verhaal afdwaalt en ik tegelijkertijd verbaasd en verwonderd ben over de kracht van deze kwetsbaarheid. Geen gezapige, zweverige en zware verhalen maar juist verhalen van perspectief en ontwikkeling. Het is voelbaar dat dit werkt en ook merkbaar aan het huidige succes van haar bureau.

 

Als mij wordt gevraagd hoe ik het ervaar antwoord ik dat het voelt als thuiskomen. De gesprekken brengen me terug naar waarom ík ooit voor mezelf ben begonnen en het deed me tegelijkertijd realiseren hoe lastig het kan zijn om dichtbij jezelf te blijven te midden van alle krachten die op je inspelen in onze samenleving. En dit is nu precies waar de Dag van het Werkplezier voor in het leven geroepen is. Te midden van alle systemen, alle digitale en real life afleidingen en andere invloeden om ons heen telkens weer terug te kunnen keren naar de basis: verbinden vanuit kwetsbaarheid. Met jezelf en elkaar. Dát als fundament. En daarop verder bouwen.

Wat is werkplezier voor Lies?

 

Lies gaat even los:

“In je agenda kijken en denken ha dat wordt een leuke dag! Onderling veel grappen maken, vooral woordgrappen doen het goed in ons team. Helemaal nu we sinds kort 2 mannelijke collega’s erbij hebben. Elkaar plagen als je iets vergeet, we delen omapunten uit. 3 keer raden wie er bovenaan het lijstje staat 😉

 

Spontaan naar kantoor bellen met de mededeling dat je een kibbeling moment voelt opkomen en vragen wie daar ook van wil meegenieten

 

Weddenschappen afsluiten met Tony Chocolonely als je wint

 

Een klant die een foto stuurt van een goed gevulde koelkast omdat er weer inkomen is nadat hij een baan heeft gevonden

 

Het stralende gezicht van een klant die weer durft te zeggen: ik kan weer aan het werk

 

Als je door de stad loopt en je ziet bij een werkgever je voormalige klant aan het werk, even gauw zwaaien, duim omhoog! Verveelt me nooit

 

Je collega’s die terugkomen met mooie verhalen na een bedrijfsbezoek

 

Complexe casuïstiek bespreken en onderling in het team van elkaar leren. Openheid, ook als het even niet goed met iemand gaat. Ook dat moet kunnen

 

Erg blij word ik van het ontwikkelen van nieuwe producten en manieren om zo fit mogelijk aan het werk te blijven. Ook van het participatiespel dat ik zelf ontwikkel en nu in de testfase zit

 

Vastlopen in een rapportage en dan even heel hard de snollekebollekes opzetten, links, rechts, en hup dan komen de woorden weer

 

En op vrijdagmiddag stiekem als iedereen naar huis is en ik het kantoor opruim en afsluit, meezingen met Nederland FM”.

 

Werkpleziertips van Lies

 

“Elke klant als je eerste klant beschouwen zodat je ook zelf open en onbevooroordeeld blijft. Dan wordt het werk geen routine”.

 

“Je werk is niet elke dag leuk! Termen als gelukskunde vliegen het internet over. Tuurlijk doen we allemaal ons best om het zo leuk mogelijk te maken, maar je rot voelen en baaldagen horen ook bij het leven. En elkaar daarbij opvangen vind ik een voorwaarde in een goed functionerend team. Help elkaar als je even vastloopt, durf ook om hulp te vragen aan je collega’s of in je netwerk”.

Facts & Figures

 

  • Bestaat sinds 2006
  • Aantal medewerkers 7, het team op een rij:
    • Coaches: Esther Weijers, Marloes Wijnhoven, Marja ten Veen, Han Snoeijink,
    • Administratie: Mart Duchatteau
    • Officemanager: Marloes Alberts
    • ZZP-er: Willy Bronsgeest

Quote

"Maak van moeilijke momenten een leermoment voor zover dat kan"